Nederlandse posttarieven 2020

Uit dePostNL tarievengids 2020

Let op: door internationale regelgeving verandert de manier waarop je post naar het buitenland verstuurt.
Vanaf 2020 mogen goederen niet meer als brief worden gefrankeerd. Je kunt dit soort zendingen
als pakket zonder track & trace frankeren. Landen eisen daarnaast dat we informatie over de inhoud vooraf
en digitaal met ze delen. Frankeer je zending daarom online. Kijk op postnl.nl/veranderingen-buitenland
voor meer informatie.

Officieel
Tarief voor een steentje sturen naar Frankrijk gaat van 1,45 naar 7 Euro.

't is maar een weet...

Comments

  • 7 Comments sorted by Votes Date Added
  • edited December 2019 Vote Up0Vote Down
    Volgens mij zelfs €7.50 excl tracking
  • edited December 2019 Vote Up0Vote Down
    Dat is prijzig zeg. Jammer voor de kleine zendingen.

    En wat als je het niet doet? Pikken ze die eruit? Wie bepaalt of iets "goederen" zijn?
  • edited December 2019 Vote Up0Vote Down
    @MinifigMan gelukkig blijft het oude wel in stand, maar wordt het wat lastiger om het te gebruiken omdat het online moet: https://www.brickowl.com/forum#/discussion/9113/shipping-small-quantities-of-lego-could-become-very-expensive

    Dat is een gedoe, dus je vraag blijft evengoed relevant. Promotieartikelen mag je wel versturen, dus eigenlijk is het niet echt te bepalen. Tel daarbij op een niet heel helder verhaal van wat er anders gebeurt (post kan vertraagd, geretourneerd of "zelfs vernietigd" worden), en het feit dat ik al 10 jaar kleine zendingen buiten de EU zonder dounanesticker verstuur, en ik krijg het idee dat het allemaal niet zo nauw luistert. Ik ga proberen tot 50g gewoon op de oude manier te blijven versturen zolang ik niet tegen problemen aanloop. Maar da's puur mijn eigen inschatting.
  • Bedankt voor delen van de info @teupgeld dit voor alle postdiensten ?
  • Samengevat:

    Wat er in 1 zin verandert is dat post
    met goederen
    EN naar het buitenland
    EN zonder tracking
    voortaan voorgemeld moet worden: In een systeem staan voordat het op pad gaat.

    Betekent om te beginnen dat alles wat al met track&trace gaat, alles dat geen goederen bevat, en alles binnen NL, niet verandert. Track&trace post is trouwens automatisch altijd al voorgemeld.

    Voormelden kan via een zakelijk PostNL account, waar je online gebruik kunt maken van pakketpost of van "buspakje", dat de vervanger wordt van internationale brievenbuspost voor goederen. Voormelden kan ook bij een postpunt, maar daar is alleen pakketpost met of zonder track&trace beschikbaar, omdat buspakjes een zakelijk product zijn en postpunten alleen consumentenproducten aanbieden.

    Voorgemelde post heeft een barcode nodig. Die krijgt het automatisch bij frankeren bij het postpunt. Wanneer je het zelf online voormeldt krijg je een barcode. Die moet je ofwel printen of wel op een smartphone bij het postpunt laten zien zodat ze die daar printen. Je hebt dus geen printer nodig.

    En zoals gezegd wordt over promotieartikelen niet moeilijk gedaan. Hoe belangrijk die mededeling is en wat dat precies betekent, is aan ieders eigen fantasie :)
  • Ondertussen enige ervaring met online aanmaken etikettten. Drie zendingen met elk 1 minifig wegen volgens Postnl 520, 540 en 560 gram. Check dit, anders heb je straks als je de factuur krijgt een zeer onaangename verrassing. Meldingen welkom, uitgebreid contact gehad met PostNL die weten dat er een probleem is maar kunnen nog niet zeggen hoe het opgelost gaat worden. Vandaag ook na melding door De Telegraaf benaderd.
  • afgelopen week al enkele keren telefonisch contact gehad met postNL, wat een bagger bedrijf :(

    Ik maak sinds 1-1 online de etiketten klaar met name voor buspakjes. nog geen factuur gezien. links en rechts zie ik wat afwijkingen in de gewichten. Volgens PostNL zou ik wekelijks een factuur moeten krijgen. vandaag maar weer gemaild hoe het er mee zit...bah...bah..zo valt niks te controleren, of ik moet straks voor een maand alles gaan na pluizen :(
Sign In or Register to comment.