Uit dePostNL tarievengids 2020
Let op: door internationale regelgeving verandert de manier waarop je post naar het buitenland verstuurt.
Vanaf 2020 mogen goederen niet meer als brief worden gefrankeerd. Je kunt dit soort zendingen
als pakket zonder track & trace frankeren. Landen eisen daarnaast dat we informatie over de inhoud vooraf
en digitaal met ze delen. Frankeer je zending daarom online. Kijk op postnl.nl/veranderingen-buitenland
voor meer informatie.
Officieel
Tarief voor een steentje sturen naar Frankrijk gaat van 1,45 naar 7 Euro.
't is maar een weet...
Comments
En wat als je het niet doet? Pikken ze die eruit? Wie bepaalt of iets "goederen" zijn?
Dat is een gedoe, dus je vraag blijft evengoed relevant. Promotieartikelen mag je wel versturen, dus eigenlijk is het niet echt te bepalen. Tel daarbij op een niet heel helder verhaal van wat er anders gebeurt (post kan vertraagd, geretourneerd of "zelfs vernietigd" worden), en het feit dat ik al 10 jaar kleine zendingen buiten de EU zonder dounanesticker verstuur, en ik krijg het idee dat het allemaal niet zo nauw luistert. Ik ga proberen tot 50g gewoon op de oude manier te blijven versturen zolang ik niet tegen problemen aanloop. Maar da's puur mijn eigen inschatting.
Wat er in 1 zin verandert is dat post
met goederen
EN naar het buitenland
EN zonder tracking
voortaan voorgemeld moet worden: In een systeem staan voordat het op pad gaat.
Betekent om te beginnen dat alles wat al met track&trace gaat, alles dat geen goederen bevat, en alles binnen NL, niet verandert. Track&trace post is trouwens automatisch altijd al voorgemeld.
Voormelden kan via een zakelijk PostNL account, waar je online gebruik kunt maken van pakketpost of van "buspakje", dat de vervanger wordt van internationale brievenbuspost voor goederen. Voormelden kan ook bij een postpunt, maar daar is alleen pakketpost met of zonder track&trace beschikbaar, omdat buspakjes een zakelijk product zijn en postpunten alleen consumentenproducten aanbieden.
Voorgemelde post heeft een barcode nodig. Die krijgt het automatisch bij frankeren bij het postpunt. Wanneer je het zelf online voormeldt krijg je een barcode. Die moet je ofwel printen of wel op een smartphone bij het postpunt laten zien zodat ze die daar printen. Je hebt dus geen printer nodig.
En zoals gezegd wordt over promotieartikelen niet moeilijk gedaan. Hoe belangrijk die mededeling is en wat dat precies betekent, is aan ieders eigen fantasie
Ik maak sinds 1-1 online de etiketten klaar met name voor buspakjes. nog geen factuur gezien. links en rechts zie ik wat afwijkingen in de gewichten. Volgens PostNL zou ik wekelijks een factuur moeten krijgen. vandaag maar weer gemaild hoe het er mee zit...bah...bah..zo valt niks te controleren, of ik moet straks voor een maand alles gaan na pluizen